Blog

Pesten heeft vaak een enorme impact op kinderen. In de praktijk blijkt het ook vaak een complex probleem om op te lossen, doordat er een hele groepsdynamiek onder schuil gaat, waarin elk kind z’n eigen rol speelt. En bij al die rollen horen bepaalde gedachtepatronen die het pestprobleem in stand houden. In dit interview door Danielle Posthumus van CJG043 met Mirelle Valentijn van het Kenniscentrum Omgaan met Pesten lees je over het gebruik maken van gedachtekracht bij het voorkomen en aanpakken van pesten!

Pesten heeft vaak een enorme impact op kinderen. Het is een complex probleem, dat zich doorgaans niet zomaar laat oplossen. Dit omdat er een hele groepsdynamiek aan ten grondslag ligt, waarbij elk kind z’n eigen rol speelt. In dit interview van Danielle Posthumus met inhoudelijk expert Mirelle Valentijn lees je meer over hoe je met je kind kunt praten over zijn/haar rol in de groep.

door Inge Coolen - Docent Kenniscentrum Omgaan met Pesten

Moeder heeft contact met mij opgenomen dat haar zoon van 9 veel last heeft van pesten op school. Vooral 1 jongen is een nare pestkop. Zij wil graag dat haar zoon leert voor zichzelf op te komen en ook school heeft het advies voor een weerbaarheidstraining gegeven. Tijdens de eerste ouderavond merk ik dat de vader af en toe wegkijkt, een schamper lachje laat horen en als ik zeg dat we geloven in werken zonder schuldvraag, kan hij zich niet langer inhouden: “Hoezo zonder schuldvraag? Die etterbak scheldt mijn zoon uit en maakt zijn spullen kapot. Dat ze hem maar van school af sturen en flink taakstraf geven. Nu moet mijn zoon op deze cursus, terwijl die pestkop gewoon doorgaat!”