Blog

Maandagavond, tien over negen. Ik zit samen met mijn vrouw voor de laptop. We volgen een Google Meet met een vijftiental ouders en een trainer. De meet is al ruim een uur gaande. De trainer vraagt de ouders wat we vinden van de uitleg die ze net gegeven heeft. Een moeder doet een boute uitspraak:  “dit is echt hogere wiskunde. Ik ken legio volwassenen die dit nog niet eens kunnen.”

Steeds meer anti-pestcoördinatoren kiezen ervoor zich aanvullend te scholen en zichzelf te specialiseren in interventies. Naast een coördinerende functie kunnen zij dan ook gericht interventies en methodieken inzetten ter preventie en pesten nog gerichter aanpakken op school.

Door Marloes van Tetering - docent bij de opleiding tot anti-pestcoördinator

Op dinsdag 10 november 2020 mocht Marloes een interview geven bij het radioprogramma Vaktaal van de Langstraat FM.
Langstraat Media heeft er vervolgens ook een artikel over geschreven, wat wij graag met jullie delen.

pesten stond al in de top 5 onderwerpen bij de kindertelefoon

De Kindertelefoon heeft een nieuwe campagne gelanceerd: "Hoe gaat het met jou vandaag?" omdat de mensen bij De Kindertelefoon zich zorgen maken over online pesten en het online pestgedrag dat is toegenomen tijdens de corona periode. Deze campagne hebben ze ingezet om kinderen via onder andere Instagram direct te bereiken. In april 2020 ging 17% van de gesprekken over online pesten, bijna een kwart meer dan een jaar eerder in dezelfde maand. Ook in de zomer lag het percentage veel hoger dan vorig jaar.

De Kindertelefoon op Instagram online pesten pngBron: Instagram Kindertelefoon

Dit zeggen de meeste kinderen die mee hebben gedaan aan het onderzoek van het NOS Jeugdjournaal en ik ben één van die deskundigen die het helemaal met ze eens is. Het is ook hard nodig, want meer dan de helft van de kinderen geeft aan wel eens gepest te zijn of op dit moment te worden. Dus willen ze graag les krijgen over wat je wel en niet moet doen bij pesten. Het Kenniscentrum Omgaan met pesten kan daarbij helpen. In deze blog gebruik ik een aantal uitspraken van ervaringsdeskundigen (kinderen, jongeren en leerkrachten) en combineer ik die uitspraken met inzichten uit de wetenschap.

Kim werd als tiener gepest. Het pesten begon zomaar, uit het niets. Op spiegels werden teksten over haar geschreven. Ze had geen idee wie erachter zaten. Naar school gaan werd voor Kim een nachtmerrie. In het begin durfde ze het aan niemand te vertellen. Ze dacht ‘Het zal wel aan mij liggen’. Kim veranderde van een tiener die altijd vol enthousiaste verhalen zat in een tiener die steeds stiller werd.

Toen het verhaal er eindelijk uitkwam, namen haar ouders haar gelukkig direct serieus. De school wist niet goed raad met de situatie. Zij konden er ook niet achter komen wie de teksten verspreidde. Er was geen vertrouwenspersoon. Er was nog zoveel minder bekend over het voorkomen en aanpakken van pesten. Na twee jaar veranderde Kim van school om een nieuw begin te maken.