In deze ‘anders dan anders‘ periode ten gevolge van de corona maatregelen ontstaan prachtige en positieve initiatieven. Glenda (Glennis Grace), Characee en Mifa hadden al langere tijd de wens om verhalen te delen. Nu was daar met COVID19 opeens de tijd om ermee aan de slag te gaan. In samenwerking met Melanie Dalebout van Divergent Productions uit Mijdrecht bedachten zij "The Room'. Mirelle Valentijn, voorzitter van Stichting Omgaan met Pesten uit Wilnis, was te gast in aflevering 3.
door Inge Coolen - Docent Kenniscentrum Omgaan met Pesten
Heb jij ook in het nieuws gezien dat online pesten in de periode van thuisonderwijs is toegenomen? Ons verbaasde het niet. Jou? Verdrietig is het wel.
Vanaf maandag 8 februari maken veel kinderen de overgang van thuisonderwijs naar onderwijs op school
Het is opnieuw heel belangrijk dit goed te begeleiden
Door Mirelle Valentijn – Docent Kenniscentrum en voorzitter Stichting Omgaan met Pesten
De situatie rond corona en de coronamaatregelen hebben veel invloed gehad op kinderen en jongeren. Nu we opnieuw in lockdown zijn gegaan, komt er veel op kinderen, jongeren en gezinnen af. De dagelijkse berichtgeving in de media brengt ook veel onrust. Wat mag wel, wat mag niet en hoe is dat over een poosje. Onzekerheid en onrust alom.
De situatie rond corona en de coronamaatregelen hebben veel invloed. Er is bijna geen dag een klas compleet door afwezigheid van kinderen die klachten hebben, zelf ziek zijn, of door gezinsleden in quarantaine zitten. Dat maakt dat het heel lastig is om een rustiger dynamiek op te bouwen in de groep.
Het coronavirus en de maatregelen die worden genomen, hebben een grote impact op onze samenleving en ons gedrag. Er zijn veel vragen waarop we nog geen antwoord kunnen geven en de onzekerheid is groot. De afgelopen maanden zijn veel onderzoeken uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de gevolgen van de coronatijd voor kinderen, jongeren en gezinnen. Het Nederlands Jeugdinstituut bundelde de onderzoeken.
Maandagavond, tien over negen. Ik zit samen met mijn vrouw voor de laptop. We volgen een Google Meet met een vijftiental ouders en een trainer. De meet is al ruim een uur gaande. De trainer vraagt de ouders wat we vinden van de uitleg die ze net gegeven heeft. Een moeder doet een boute uitspraak: “dit is echt hogere wiskunde. Ik ken legio volwassenen die dit nog niet eens kunnen.”